E-post: post@a1tannlegen.no

Tannimplantater

Det er mulig å erstatte neste alle tapte tenner med implantat. Behandlingen innebærer at man opererer en liten skrue i titan inn i kjevebenet. Denne erstatter roten som mangler. På den festes siden en krone eller en bro.

Tannerstatning med implantater er en gjennomprøvd behandlingsmetode med en klinisk dokumentasjon som strekker seg over 40 år tilbake i tid. I nesten alle tilfeller går det å få tenner som sitter fast og ser naturlige med denne behandlingen.

Grunnstoffet titan(Ti) aksepteres av kroppen nesten som om det var dens eget vev, og dette gjør at pasienten kan få nye røtter fremstilt i titan som vokser fast i kjevebenet. Med en liten operasjon vil tannlegen feste titanskruer, eller implantater som er fagbetegnelsen, i kjeven. På implantatet festes siden et lite mellomstykke også kjent som distanse som stikker så vidt gjennom tannkjøttet. En krone eller bro skrues deretter fast på distansen.

Når behandlingen utføres er det viktig at pasienten er frisk, men også pasienter med kroniske sykdommer under medisinsk behandling kan få utført implantatbehandling. En frisk munnhule hvor tannkjøttproblemer, kariesangrep og andre infeksjoner er under kontroll er viktig for et stabilt og godt lang tids resultat. Høy alder er sjelden er problem. Røyking frarådes i samband med implantatbehandling da det er større fare for komplikasjoner med bentap.

Det er mulig å erstatte nesten alle tapte tenner med implantat. Behandlingen innebærer at man lar en titanskrue vokse fast i kjevebenet. På den festes siden en krone eller bro.

Når behandlingen utføres er det viktig at pasienten er frisk, men også pasienter med medisinsk balanserte sykdommer kan få implantater. Høy alder er sjelden et problem.

Grunnstoffet titan kan aksepteres av kroppen nesten som om det var dens eget vev. Dette gjør at pasienter kan få nye røtter fremstilt i titan som vokser fast i kjevebenet.

Førbehandlingen er planleggingen viktig. Innledningsvis gjøres det bl.a en røntgenundersøkelse. I blant konsulteres også andre tannleger og spesialister for at resultatet skal bli så bra som mulig.